Om RAP:I:STAN


Platformen RAP:I:STAN er for unge med flygtninge- og migrantbaggrund, som har kreativt potentiale og en interesse i kunstneriske udtryksformer, som de ønsker at sætte i spil i dansk kulturliv.

RAP:I:STAN arbejder for at skabe de nødvendige broer, relationer og erfaringer, som gør, at det danske samfund ikke mister en generation af nye unge samfundsborgere, fordi de forbliver på dørtærsklen til det danske samfund fremfor at blive inkluderet som en aktiv og udøvende del af det.

Vi tilbyder en alternativ metode til integration, hvor vi bruger hiphop  kunst, musik, dans, og rap  som værktøj til at få unge til at interessere sig for det omkringliggende samfund, udtrykke tanker og holdninger og indgå i fællesskaber og projektarbejde med andre unge.

Projektet har allerede vist flotte resultater og er blandt andet blevet fremhævet af Europa Kommissionen som et godt eksempel på, hvordan kultursektoren kan bidrage til en bedre integration af flygtninge.

Det tilbyder vi

Vi arbejder med forskellige workshopsformater, performances og talks, der tager udgangspunkt i emner som inklusion, racisme, at være ny i Danmark, et liv med flugt og generelt det at føle sig anderledes pga. etnicitet og kulturelle forskelle. Alle vores projekter har kreative og inkluderende elementer. Vi er her ikke for at forklare jer, hvordan verden hænger sammen - vi vil hellere diskutere den med jer!
"FOR HVER GANG VI OPTRÆDER, FOR HVER GANG VI UNDERVISER OG FOR HVER GANG JEG MØDES MED RAPOLITICS OG HELE BAGHOLDET, FÅR JEG FØLELSEN AF, AT JEG GØR EN FORSKEL. EN FØLELSE AF, AT JEG ER VIGTIG OG DERMED ER MIN STEMME OGSÅ VIGTIG. OG DET ER NOK FOR MIG. OG JEG VED, AT JEG IKKE ER ALENE OM DEN FØLELSE."

- Manila Ghafuri, fortæller i RAP:I:STAN

"VI HAVDE SIMPELTHEN EN KANON OPLEVELSE OG ELEVERNE VAR VILDE MED AT KÆDE DE TO TING SAMMEN: MØDET MED FLYGTNINGE OG ARBEJDET MED RAP OG POESI. TAK!"

- Lærer på Vibenhus skole

"WE DON'T NEED TO BE VICTIMIZED. WE NEED TO BE TREATED LIKE EQUALS. I USE DANCE A LOT TO TELL MY STORY. WHEN I CAME TO DENMARK MY ENGLISH WAS VERY BAD, SO I USED DANCING. PEOPLE UNDERSTOOD WHAT I WANTED TO TELL AND WERE REALLY POSITIVE ABOUT THAT, SO I STILL DO THAT EVEN NOW, WHEN MY ENGLISH IS BETTER. "

- Bantu Lhiba, fortæller i RAP:I:STAN

”GID ALLE DAGE VAR SÅDAN HER, SÅ VILLE JEG LÆRE MEGET MERE”.

- Elev på Amagerfælled

"I'M FROM SYRIA AND I JOINED RAP:I:STAN, BECAUSE I COULDN'T SEE MYSELF IN THE WAY WE ARE REPRESENTED IN THE MEDIA. I WANTED TO SHOW THAT WE ARE NOT SO DIFFERENT. THAT WE HAD GOOD LIVES BEFORE WE HAD TO ESCAPE. TO SHOW THE HUMAN BEHIND THE STORIES. I ALSO SING AND PLAY MUSIC TO TELL WHERE I'M FROM- EVEN THOUGH I SING IN ARABIC, PEOLE SAY, THE UNDERSTAND MY STORY BETTER BECAUSE I SHOW AN IMPORANT PART OF MY CULTURE"

- Dana Alshihaby, fortæller i RAP:I:STAN

"RAPOLITICS HAR MED DERES WORKSHOPS, UDVIKLET PROFESSIONELLE TILGANGE, SOM ER RIGTIGT INTERESSANTE OG INNOVATIVE, LIGESOM MANGE AF DERES OPLÆGSHOLDERE SELV HAR FØRSTEHÅNDSKENDSKAB TIL FLERE AF DE MENNESKELIGE KONSEKVENSER VED PROBLEMSTILLINGERNE, OG KAN KOMMUNIKERE DISSE PÅ EN MÅDE, SOM VI OFTE IKKE ER I STAND TIL. DETTE SER VI SOM EN STOR KVALITET FOR UNDERVISNINGEN."

- Michel Banz, Amnesty International

previous arrow
next arrow
Slider

Kontakt RAPOLITICS